Er arbejdstagere fortæller sandheden, når de siger de er syge? Dette spørgsmål blev stillet på programmet penge på BBC Television i December 2004. Britiske chefer rapporterer, at flere og flere af deres personale synes at være SKRÆLLEVÆRKTØJ med fingerede sygdomme og mange virksomheder tager nye skridt til at slå ned på malingerers. Forskning af den britiske Arbejdsgiverforening tyder på, at arbejdspladsen fravær er stigende for første gang i fem år. Sidste år var vi afsted syge i gennemsnit 7,2 dage op fra 6.8 det foregående år. Det koster britiske virksomheder £11 .75bn om året, CBI siger. CBI vurderer også, at 15% af alle sygdomme skyldes mennesker at tage dage ud når de er ikke virkelig syg.
Nu mens jeg accepterer, vil der altid folk, der tager tid fra arbejde uden god grund, tror jeg, chefer behov for at tage en lang og hård se på hvordan de forvalter deres folk i første omgang. Måske hvis de lavede arbejdspladsen et langt bedre sted at være ville så meget mindre folk tage en “sickie.”
Hvis du ønsker et højt motiverede team, der ikke tage tid fri fra arbejde, ikke holde udkig efter andre jobs og yde et positivt bidrag til din virksomhed, der er tre ting, du skal gøre.
#1 tilbringe noget kvalitetstid
Jeg gjorde ikke sige “mængde tid” jeg sagde “kvalitetstid.” Et eller to minutter af kvalitetstid på en regelmæssig basis er langt mere produktive end en time revision hvert år. Du har brug at kende dit hold bedre og de har brug at lære dig at kende. Det vil hjælpe dig med at opbygge en relation med enkelt. Du vil få en meget bedre forståelse af dem, og hvordan de håndterer opgaven. Det vil også give indtryk af, at du bekymrer sig om enkelt og vis at du er der til at hjælpe med problemer både personlige og forretningsmæssige.
Tilbringe kvalitetstid vil tilskynde meninger og ideer til at flyde fra dem og gør det muligt at forklare virksomhedens mission. Det giver dem en følelse af at være i på ting, som er en stor motivationsfaktor. Det vil også hjælpe dig med at opbygge en “early warning system” af problemer både erhvervslivet og personlig. Endelig, det bygger holdånd og moral.
#2 give feedback og coach
Du skal jævnligt fortælle hvert medlem af dit team, når de laver godt og ikke så godt. Jeg har læst nogle nyere forskning, der tydede på 65% af medarbejdere i USA, modtog ingen anerkendelse på arbejde i det forløbne år. Min erfaring fortæller mig, at det er stort set den samme i hele verden og meget værre i nogle lande.
Nogle ledere stadig tror – “Hvorfor skal jeg ros folk når de laver kun, hvad de er betalt for at gøre.” Det er også vigtigt at fortælle folk, når de ikke udfører. Der er for mange ledere, der enten ignorere dårlig adfærd eller kommer på personen som et ton af mursten. Der er særlige måder at give feedback og coach, og de er beskrevet i detaljer i bogen – hvordan du får mere salg ved at motivere dit Team.
#3 være en troende
Vi er nu at komme ind i området i “Empowerment”, som først blev indført i 1080’s og blev lidt af en forvaltning buzzword. Jeg mener imidlertid, at det er et af de mest lovende men mindst forståede begreber i ledelse i dag.
Jeg er en temmelig ned på jorden praktiske slags person (sandsynligvis kommer fra min baggrund som ingeniør). Jeg er ikke stor i management teorier, medmindre jeg kan se fordelene for mig – jeg ser en stor fordel for ledere og team ledere i Empowerment.
Empowerment handler om at udnytte viden, færdighed, erfaring og motiverende effekt, der er allerede inden for dit folk. Fleste mennesker i teams og organisationer i hele verden er alvorligt underudnyttede. Dit team har sandsynligvis mere at tilbyde i form af færdigheder, viden og erfaring, og hvis du udnytte det, du vil nå dine forretningsmæssige mål og du vil motivere dem.