«

»

jan 23

Udbredelsen af mindfullness.

Hvad er mindfullness?

Gennem de sidste 50 år er der sket store forandringer i den teknologi vi har til rådighed. Der sker hele tiden forandringer og udvikles hele tiden nye teknologiske produkter som vi skal tage stilling til og lære at kende. Det kan være stressende hele tiden at føle nødvendigheden af at skulle kende til og have for eksempel den nyeste mobiltelefon. Derfor bliver mindfullness mere og mere udbredt.

Ved at bruge mindfullness bliver dine mentale evner trænet med det resultat at du får mere opmrksomhed. Mindfullness handler om at blive bevidst nærværende. Du kan anvende mindfullness til at forholde dig til ting der sker hos dig selv eller i verden. I mindfullness tager du ansvar for dine tanker, følelser og fornemmelser i kroppen, som de opleves af dig i situationen. Det er vigtigt at du er opmærksom på disse følelser uden at være dømmende, for at acceptere dig selv. Ved at acceptere dig selv og lære at der findes ting du ikke kan ændre på, bliver du i stand til at bruge din tid mere konstruktivt og dermed kan du mindske dit stress niveau og opnå større livskvalitet.

Ved at dyrke mindfullness kan du opleve en bedre søvn, klarhed og få redskaber til at prioritere og håndtere i pressede situationer. Mindfullness er bare et afslapningsværktøj og kan derfor med fordel anvendes af stressede personer eller folk der bare ønsker at lære sig selv at få et åndehul fra hverdagens trummerum.

   

Mindfullnes som behandling af stress og angst.

I en stresset hverdag kan det være svært at overskue selv de mest almindelige hverdags ting der skal ordnes. I sådan en situation kan nogle enkelte mindfullness øvelser være behjælplige. Det behøver ikke tage lang tid. Det eneste der egentlig kræves er 5 minutter hvor du får den ro du har brug for og derefter vil du kunne finde det nødvendige overskud til at klare dagen.

Mindfullness kunne med tiden, når det bliver mere udbredt og almindeligt anvendt, mindske antallet af danskere der bukker under for stress. Mange danskere lever en så stresset hverdag at de slet ikke formår at nyde livet fuldtud. Det ender med at blive et meget trist liv og kan få store personlige konsekvenser.

Ved at haste gennem livet og skulle nå alting uden at stoppe op og nyde livet, så mister man også evnen til at mærke hvordan man har det og den jord vi lever på. Som gammel kan man så i stedet for at være glad for de ting man har oplevet ærgre sig over man ikke nød livet mens man havde mulighederne. Det er her mindfullness virkelig kan være det optimale valg. Det kræver 5 minutter, hvor man lige holder en pause, sætter sig ned og trækker vejret, mens man tænker over de ting man er glade for.

Mindfullness øvelser for begyndere.

En klassiske mindfullness øvelse har fokus på åndedrættet. Meningen med denne øvelse er at du trækker vejret dybt og langsomt, samtidig med at du bliver mere og mere afslappet. Dette bevirker at du kommer i kontakt med dit indre og har mulighed til at lytte til din krop på en måde der ikke er mulighed for i en stresset hverdag.

På internettet findes der mange forskellige mindfullness lydfiler som man kan anvende. Der findes både gratis og lydfiler der skal betales for. Hvis du har en smartphone findes der flere gratis Apps som du kan downloade. Fordelen ved dette er at du altid har din smartphone på dig og dermed bliver det nemmere at anvende mindfullness dagligt når du lige har 5 minutter.

Det vigtigste for at anvende mindfullness er 5 minutter og et stille sted. Om det så er mens du sidder på din fitnessbold på kontoret eller om det på et tæppe ude i skoven, betyder mindre.